אורי חופי ז"ל (1935- 2023) image

אורי חופי החל את דרכו כנפח בגיל 53 לאחר עבודה בחקלאות ובפלחה. עם הקמת התעשייה בעין שמר, עבד וניהל משך 17 שנה את תעשיית הגומי פלסטיק + מגנטים בישראל ובאפריקה.

לאחר הקמת בי"ס לאומנות (craft) בדרום אפריקה ומשפגש את פרדי הברמן בכנס ABANA ב – 1984, החליט חופי לעסוק בנפחות אומנותית כמקצוע והקים ב  1987 את הנפחייה. הנפחייה עוסקת ב – 4 נושאים מרכזיים: נפחות כללית אומנותית, יצור כלי עבודה, הוראה ופיסול.
ב-1992 פתח חופי בית ספר לנפחות בקיבוץ, בו למדו מאז אלפי תלמידים. הוא לימד גם בארה"ב, יפן וגרמניה. נפחים רבים בארץ ובעולם עובדים על פי תורתו. בישראל הוא נחשב לאבי הנפחות הישראלית המודרנית.

חופי פיתח שיטת עבודה מאד אגרונומית (ידידותית לגוף) החוסכת אנרגיה ויוצרת אנרגיה המאפשרת לחשל צורה (from) באופן מהיר ובקלות מבלי לפגוע בגוף הן בעבודה ידנית והן בפטיש אויר ובמכבש הידראולי.


פטיש חופי

חופי לא החשיב את עצמו כאמן, אלא כאומן נפח. פרסומו בעולם הגיעו בשל שיטות העבודה החדשניות שפיתח, וכלי עבודה מיוחדים שיצר עבור הנפחים, על מנת לשמור על בריאותם ולהקל על עבודתם. המפורסם שבהם הוא פטיש שנקרא על שמו "פטיש חופי" - פטיש ארגונומי הנותן מענה בריא לעשרות אלפי הנפות פטיש שנפח מבצע ביום. הפטיש נמכר ברחבי העולם ורבים יצרו העתקים שלו. 

חופי פיתח גם סדנים מיוחדים לפטיש אוויר, המאפשרים את החישול האומנותי בדרך הנכונה הקלה והמהירה כך שהתיאוריה והמציאות (theory + practice) עובדים ביחד.

בשנותיו האחרונות המשיך חופי לעסוק בהוראת המקצוע, בפיתוח כלים לעבודה בחישול ברזל, בעץ ובאבן וכן בעיצוב ובפיסול. יצירותיו נמכרות בכל העולם וידועות בעיצובן היפה הייחודי.  בגלריה שלו בנפחייה בעין שמר מוצגות עבודותיו הכוללות רהיטים, פסלים, כלים ועוד.

אורי חופי נפטר במרץ 2023. יהיה זכרו ברוך.